Your resource for the Romanian sim racing scene

Le Mans 24h: Versiunea digitală a cursei clasice de anduranță ridică provocări reale

În 13 iunie, peste „Circuit des 24 Heures“ va domni o liniște profundă: căci acolo unde sâmbătă după-amiază, la ora 15:00 ar fi trebuit să înceapă Cursa de 24 de ore de la Le Mans, nu e țipenie de om. Nici vorbă de spectatori, nici urmă de zumzet de motoare turate. Cursa clasică de anduranță a fost amânată pentru luna septembrie, din cauza pandemiei coronavirusului. Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la prima victorie Porsche la general, reușită de Hans Herrmann și Richard Attwood cu roș-albul 917K, la cea mai dură cursă de motorsport din lume. Dar totuși, în 13 iunie, 50 de participanți vor intra în competiție, urmând să lupte timp de 24 de ore, însă de data aceasta în Cursa virtuală de 24 de Ore de la Le Mans, unde Porsche își trimite la start nou constituita echipă Esports, cu patru 911 RSR digitale, model year 2017 și cu în total 16 piloți.

Producătorul de automobile sport își ia în serios participarea și se pregătește cu seriozitate pentru noile provocări, la fel cum s-ar pregăti și pentru o cursă pe pista reală. ”Ne dedicăm celor 24 de ore ale Cursei virtuale de la Le Mans cu aceeași atenție cu care ne implicăm în orice cursă reală la care ne aliniem la start și pe care dorim, desigur, să o câștigăm,” a subliniat Pascal Zurlinden, cel care conduce proiectul Porsche general Factory Motorsport. ”Versiunea digitală ne confruntă cu provocări nemaiîntâlnite de noi și pe care dorim să le soluționăm în cel mai bun mod posibil și din care putem doar învăța și câștiga experiență, pe care să o transpunem și în lumea reală.”

Echipa de uzină ce va intra în clasa GTE în lupta pentru victorie este compusă din peste 30 de persoane, între care se numără și cei 16 piloți selectați de Porsche. Câte doi piloți de uzină vor împărți cockpit-ul cu câte doi sim-raceri profesioniști. ”Fiecare dintre cele patru automobile se va afla sub conducerea a câte unui inginer de curse. Provocarea specială constă, printre altele, în concilierea preferințelor diferite ale piloților de uzină și sim-racer-ilor. De asemenea, set-up-ul va fi unul de succes doar dacă sunt avute în vedere și experiențele cu modelul digital 911 RSR pe platforma de concursuri rFactor2,” detaliază Marco Ujhasi acest conflict. Managerul Esports de la Porsche Motorsport conduce proiectul Cursei virtuale de la Le Mans.

Automobilul de curse real are o copie virtuală foarte detaliată, ce se apropie în multe detalii de originalul din realitate, dar are totuși specificul său propriu. Acesta este motivul pentru care set-up-ul digital este o activitate atât de importantă. ”Setările unghiului de convergență și ale ecartamentului, echilibrarea frânelor sau, de pildă, setările aerodinamice se numără încă printre parametrii mai simpli cu care putem să lucrăm pentru a optimiza performanțele și manevrabilitatea,” explică Ujhasi. ”Setările arcurilor și ale amortizoarelor, ale brațelor stabilizatoare și controlului tracțiunii sunt alte reglaje de care ne ocupăm, la fel cum ajustăm și răspunsul volanului simulatorului și pedalierul. Fiecare pilot are propriile sale preferințe. Am încercat să răspundem la toate acestea. Dar trebuie să avem întotdeauna în vedere ce anume funcționează în lumea virtuală și ce nu funcționează.”

Iar pentru cei de la volan, aceasta înseamnă că și ei trebuie, împreună cu inginerii, la fel ca în cursele reale, să analizeze datele după ce se dau jos de pe scaunul șoferului: de la punctele de frânare și viraj, la presiunile frânelor, setările clapetei de reglare a debitului și timpii de schimbare a treptelor. Însă platformele de sim-racing precum rFactor2 oferă un avantaj major în comparație cu realitatea, pentru că aici, la o simplă apăsare a unui buton, pot fi simulate cele mai diferite condiții de pe pistă, de la asfalt ud, la asfalt în curs de uscare sau complet uscat, la suprafețe calde sau reci sau canicula din mijlocul zilei și până la orele geroase de la miezul nopții. ”Astfel, la pregătiri putem să reprezentăm practic orice scenariu,” spune Marco Ujhasi. ”Ne ocupăm foarte intens de aceste aspecte, pentru că suntem de părere că vom fi confruntați cu condiții meteo schimbătoare.”
Organizatorii cursei virtuale oferă suficient timp pentru testarea pe cei 13,626 kilometri, compuși din porțiuni de pistă permanentă de curse și porțiuni de drum public închis temporar în Le Mans, deoarece mai întâi vor avea loc testele de trei și șase ore. Fiecare pilot trebuie obligatoriu să participe la minimum unul dintre aceste teste și să parcurgă minimum zece ture de circuit pentru a primi avizul ce îi permite să se alinieze la start. ”Astfel, organizatorul dorește să se asigure că fiecare pilot cunoaște procedurile și pista și că dispune de abilități de pilotare suficiente,” râde Ujhasi. ”Este de fapt echivalentul digital al testului pe simulator pe care chiar și starurile Formulei 1 trebuie să îl treacă înainte de startul lor la cursa reală din Le Mans.”

Echipa Porsche Esports a utilizat din plin aceste teste pentru a acumula experiență și date importante. Astăzi, miercuri, precum și mâine, pe agendă sunt trecute încă 12 ore de testări, iar vineri șapte ore adiționale. Apoi, vineri seara urmează calificările de 15 minute. ”La fel ca la edițiile din realitate, și la Cursa virtuală de 12 de Ore, pe pistă se vor deplasa automobile de viteze diferite: prototipuri LMP2 și automobile sport GTE, ca Porsche 911 RSR,” explică Marco Ujhasi. ”Astfel, la fel ca în cursele reale, și aici este foarte importantă o tactică inteligentă în depășiri. Sunt toate aspecte pe care punem mare preț la pregătirile noastre. Totodată, încercăm să ne optimizăm simultan și performanțele. Nu dorim să lăsăm nimic la voia întâmplării.”

Este valabil și pentru strategia cursei. Pentru a-i susține pe cei patru crew-chiefs, responsabili pentru cele patru automobile, Porsche a amenajat și pentru evenimentul digital de anduranță un așa-numit battle-room: o centrală de comandă în care ajung toate informațiile. De aici, concurenții sunt analizați cu atenție și sunt luate toate deciziile de care este nevoie pentru a îndruma echipele spre succes chiar și în situații neașteptate. Doar că acum, aceste battle-rooms, nu se află într-o singură încăpere în Le Mans, ci sunt răspândite în multe locuri. ”Așa cum nici piloții noștri nu se află în același loc acum, ci concurează de pe diferite continente”, subliniază Ujhasi. ”Avantajul este că putem să beneficiem și pe timpul nopții de personal în formă diurnă maximă, ce operează chiar din mediul lor familiar.”

Alături de consumul de benzină și de uzura anvelopelor, tacticienii echipei au în vedere în mod deosebit și regulamentul strict. Acesta este valabil atât pentru cele 24 de Ore virtuale, cât și pentru cele reale. De exemplu, durata de pilotare: fiecare dintre cei patru piloți ai unui automobil trebuie să fi fost minimum 4 ore la volan până la finalul cursei, dar nu mai mult de 7 ore în total și nici peste 3 ore pe parcursul a 5 ore consecutive. Ignorarea limitelor pistei este penalizată, asemeni coliziunilor cauzate de acțiunile pripite. Astfel chiar și ușoarele atingeri între automobile pot determina pierderi importante. Daunele pot fi reparate la oprirea la boxe, dar costă timp valoros. Chiar și fazele cu safety-car sau code-60 sau întreruperile cu steag roșu sunt incluse în regulament. Și la Cursa virtuală de 24 de Ore de la Le Mans, pilotul poate fi schimbat doar la opririle la boxe.

Programul
Cursa virtuală de 24 de Ore de la Le Mans începe sâmbătă, 13 iunie 2020, la ora locală CEST 15:00 (Ora României 16:00). În prealabil vor avea loc antrenamente libere, și anume azi, miercuri, 10 iunie, între orele 10:00 și 22:00 CEST (11:00 și 23:00 Ora României) și joi, 11 iunie, între orele 10:00 și 17:00 CEST (11:00 și 18:00 Ora României). Mâine la ora 18:00 CEST (19:00 Ora României) va fi dat startul unei curse de test de 3 ore. Ultimul antrenament liber va avea loc vineri, 12 iunie, între orele 10:00 și 17:00 CEST (11:00 și 18:00 Ora României). Calificările de 20 minute pentru clasa GTE vor începe vineri, la ora 18:10 CEST (19:10 Ora României).

Mai multe informații, materiale video și foto sunt disponibile în Porsche Newsroom Porsche Newsroom: newsroom.porsche.de Pe canalul Twitter @PorscheRaces veți găsi informații actuale și fotografii în timp real cu și despre Porsche Motorsport, de pe pistele de curse din întreaga lume.